درباره ما

همراز اکوسیستمی تحول‌گرا در صنعت بیمه کشور است که نوآوری در زنجیره ارزش بیمه را هدف قرار داده و در تلاش است جایگاه خود را به عنوان یکی از معدود پلتفرم‌های بیمه‌گر دیجیتال در میان شرکت‌های بیمه کشور تثبیت کند. طراحی و توسعه اکوسیستم همراز به ابتدای سال ۱۳۹۷ بازمی‌گردد و از آن تاریخ تاکنون تمامی اجزای این اکوسیستم در حال رشد و بهبود هستند.

اکوسیستم همراز متشکل از بخش‌های متنوعی است که در تکمیل هر کدام از آن‌ها تلاش شده تا قسمتی از زنجیره ارزش بیمه (که شامل فرآیندهای طراحی محصول، فروش بیمه‌نامه، فرآیندهای صدور، مدیریت خسارت و ارتباط با مشتریان است) پوشش داده شود. همچنین این اکوسیستم با حمایت از ایده‌های نوین در قالب زنجیره ارزش یاد شده، چتر حمایتی خود را بر استارت‌آپ‌ها و همچنین تیم‌های خلاق و نخبه کشور گشوده و از این طریق پارادایمی نوآورانه را در صنعت بیمه کشور ایجاد کرده است. اجزای این اکوسیستم عبارت‌اند از:

  • وب‌سایت همراز

وب‌سایت همراز[۱] در سال ۱۳۹۸ و با تلاش شماری از متخصصین حوزه فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد. هدف اصلی از ارائه این وب‌سایت ارائه خدمات بیمه‌گری به تمام ذی‌نفعان زنجیره ارزش بیمه رازی شامل: بیمه‌گذاران، همکاران شعب، همکاران ستاد و شبکه فروش بیمه رازی می‌باشد. در این پورتال تلاش شده است تا برای هر یک از ذی‌نفعان این سامانه، واسط کاربری مجزایی طراحی و خدمات مختص به هر گروه از کاربران به‌صورت اختصاصی به آن‌ها ارائه گردد. این درگاه متشکل از راهکارها و خدمات گوناگونی است که می‌توان به مواردی نظیر صدور انواع بیمه‌نامه، استعلام اصالت بیمه‌نامه، مشاهده وضعیت خسارت‌های درمان، تمدید بیمه‌نامه و پرداخت اقساط اشاره نمود؛ همچنین در راستای ارائه امکانات ویژه به مشتریان و همکاران شرکت بیمه رازی، سامانه هایی نظیر سامانه مناقصات، سامانه عمر و سرمایه‌گذاری، سامانه وصول مطالبات و سامانه وفادارسازی مشتریان همراز نیز توسعه یافته است.

  • موبایل اپلیکیشن همراز

به علت نیاز شبکه فروش به سامانه‌ای سریع­ و در دسترس در مقایسه با سیستم‌های متداول ثبت و صدور بیمه، موبایل اپلیکیشن همراز جهت بالا بردن سرعت خدمات صدور و همچنین ارائه خدمات بیمه‌ای به بیمه‌گذاران بیمه رازی توسعه یافت. در حقیقت موبایل اپلیکیشن همراز دستیار دیجیتال نمایندگان است که با استفاده از آن می‌توانند در محل مذاکره با مشتریان، در صورت تمایل آن‌ها، بیمه‌نامه موردنظر را صادر نموده و نسخه الکترونیکی بیمه‌نامه خریداری‌شده را به بیمه‌گذاران ارائه دهند. نرخ دهی هوشمند در رشته آتش سوزی، ارائه نزدیک‌ترین مناطق ارائه خدمت روی نقشه و صدور بیمه‌نامه طرح مهراز از دیگر امکاناتی است که در این پلتفرم فراهم شده است. این امر موجب افزایش چابکی شبکه فروش بیمه رازی و همچنین کاهش هزینه‌های اداری نمایندگان خواهد شد.  

  • سامانه هوش تجاری

هدف از توسعه سامانه هوش تجاری ارائه گزارشات و تحلیل‌های دقیق از شاخص‌های مهم و موردنیاز در تمام حوزه‌های کسب‌وکاری بیمه رازی به مدیران این شرکت می‌باشد. ایجاد و توسعه این سامانه در اکوسیستم همراز موجب شده است تا دقیق‌ترین اطلاعات در قالب داشبوردهای مدیریتی به مدیران شرکت بیمه رازی ارائه گردد تا از این طریق فرایند‌های مربوط به تصمیم‌گیری در تمام سطوح مدیریتی بیمه رازی تسهیل گردد.

  • سامانه کشف تقلب

یکی از مهم‌ترین مسائل جامعه امروز ما عدم دلسوزی و سوءاستفاده برخی از افراد جامعه از قوانین بیمه‌ای به منظور انجام تخلف و تقلب‌های مالی است؛ این تخلفات هزینه‌های گزافی را بر شرکت‌های بیمه‌گر تحمیل نموده و موجب افزایش میانگین حق بیمه برای عموم مردم می‌شود. برای حل این مسئله، شرکت بیمه رازی اقدام به توسعه یک سامانه کشف تقلب با استفاده از هوش مصنوعی نموده تا با پایش مستمر خسارت‌‌های ثبت‌شده و استخراج الگوی خسارت‌های متقلبانه، موارد مشکوک به تقلب را شناسایی و از بروز آن‌ها جلوگیری ‌نماید.

  • تلفن بیمه همراز

از آنجاییکه بیمه‌گذاران شرکت بیمه رازی شامل طیف وسیعی از افراد جامعه از طبقات اجتماعی، درآمدی و تحصیلی متفاوت می‌باشند و همین‌طور ارائه خدمات سریع و در دسترس بیمه‌ای به بیمه‌گذاران بیمه رازی یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های اکوسیستم همراز می‌باشد، سامانه تلفن بیمه همراز جهت خدمات‌رسانی به آن دسته از بیمه‌گذاران بیمه رازی که به اینترنت و رایانه دسترسی نداشته و یا افرادی که به هر دلیل امکان بهره برداری از سامانه های دیجیتال و اینترنتی برای آنها مقدور نیست، راه‌اندازی شده است. در واقع خدماتی که در این سامانه ارائه می‌شوند با هدف بهبود میزان تجربه مشتریان از خدمات بیمه گری بیمه رازی انتخاب و توسعه‌یافته‌اند. در حال حاضر این سامانه خدمات کاربردی گوناگونی نظیر استعلام اصالت بیمه‌نامه، استعلام اقساط بیمه عمر، استعلام اندوخته ریاضی بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری و همچنین صندوق صوتی جهت پرسش سؤالات از کارشناسان بیمه رازی را ارائه می‌دهد.

  • کیوسکهای تعاملی خدمات و اطلاع‌‌رسانی

جهت ارائه خدمات ۲۴ساعته به مشتریان بیمه رازی و همچنین اطلاع‌رسانی و برقراری ارتباط بیشتر با ایشان، کیوسک‌های همراز طراحی و به بهره برداری رسید. این سامانه به علت برخورداری از رابط کاربری و تجربه کاربری جذاب مخاطب را در نقطه تماس جذب نموده و با استفاده از نرم‌افزار تعاملی خود، ارتباط مطلوبی را با ایشان برقرار می‌نماید. کیوسک‌های همراز، خدماتی نظیر معرفی محصولات، مراکز درمانی طرف قرارداد، خدمات الکترونیک همراز، نظرسنجی و… را برای مشتریان فراهم می نمایند؛ بنابراین در مراکز تجاری نظیر ایران‌مال و سایر اماکن پر رفت و آمد می‌تواند ابزار مناسبی جهت برقراری ارتباط اکوسیستم همراز با مخاطبین و بیمه گذاران در هر لحظه بوده و دسترسی به خدمات بیمه گری بیمه رازی را ساده می‌نماید.

  • همکاری با شرکای تجاری غیر بیمه‌گر

یکی از اهداف اکوسیستم همراز گسترش خدمات بیمه‌‌ای در میان تمام قشرهای مردم است. ازاین‌رو در این اکوسیستم تاکنون با شرکت‌های غیر بیمه‌گر متعددی نظیر کنسرسیوم‌های بانکی، شرکت‌های بورسی و سایر شرکت‌های فعال در حوزه‌های مالی جهت ایجاد تنوع در خدمات همراز رایزنی و همکاری شده است. در این خصوص می‌توان به همکاری با کنسرسیوم بانکی ققنوس به‌عنوان یکی از موفق‌ترین نمونه‌های این نوع از همکاری‌ها اشاره نمود.

  • مرکز نوآوری خانه همراز

یکی از اصلی‌ترین اجزا اکوسیستم همراز خانه همراز می‌باشد که در واقع مغز متفکر این اکوسیستم و مرکز نوآوری همراز به شمار می‌آید؛ به‌طوری‌که تلاش شده است تا با تشکیل این مرکز فضایی متفاوت و بانشاط جهت برگزاری رویدادهای نوآورانه و همچنین تعامل با استارت آپ‌ها و جوانان نخبه کشور فراهم شود. در واقع هدف اصلی از ایجاد چنین مرکزی حمایت از ایده‌های خلاقانه و نوآورانه جهت ارائه محصولات نوین بیمه‌ای بوده است. همانطور که پیشتر اشاره شد یکی از موفق‌ترین محصولاتی که ماحصل تلاش‌های این مرکز بوده است، سامانه کشف تقلب همراز می‌باشد. در واقع ایده اولیه توسعه چنین سامانه‌ای در ابتدا توسط تعدادی از دانشجویان نخبه کشور در حوزه هوش مصنوعی پیشنهاد شد و به لطف حمایت‌های این مرکز – چه از منظر مالی و چه از منظر تسهیلگری – فرآیندهای اجرایی این محصول توسعه یافت و در حال حاضر این محصول به یکی از کاربردی‌ترین سامانه‌های اکوسیستم همراز تبدیل‌شده است.

همچنین در حال حاضر این مرکز با تعداد زیادی از مجموعه‌های استارت‌آپی در حوزه‌های گوناگون کاربرد فناوری در صنعت بیمه همکاری می‌نماید؛ شرکت‌هایی از صنایع گوناگون مانند صنعت تلکام، خودروسازی و بانکی تا به امروز همکار با این مرکز را آغاز نموده‌اند. این مرکز همواره آماده همکاری با مجموعه‌هایی است که دارای طرحی نوآورانه در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت بیمه و خلق ارزش‌افزوده در این صنعت می‌باشند.

[۱] www.Hamraz24.ir